In Amsterdam werkte Salverda aan de nieuwe fundering van de monumentale bibliotheek van Artis.
Het is een bijzonder pand met een lengte van zo’n 80 meter. De bibliotheek is met name bekend door de ‘sgrafittos’ die op de gevel zijn aangebracht. Dit zijn 12 stuks muurdecoraties met beeltenissen van dieren welke in het park leven.
De bestaande fundering was dusdanig slecht dat deze vernieuwd moest worden. Salverda sloopte de bestaande vloeren, bracht heipalen aan en trof voorbereidingen om de nieuwe vloer te storten. Omdat het pand uit 3 bouwdelen bestond, werden de werkzaamheden ook in drie fasen uitgevoerd. De stort van de eerste fase vond als eerste plaats. Na droging van de vloer stond het gebouw weer stabiel en werd het verder gereed gemaakt voor een nieuwe functie.
Het gebouw Plantage Middenlaan 45 is ontworpen door Gerlof Bartholomeus Salm (1831-1897) ten behoeve van de bibliotheek en het museum der Nederlandse fauna van het in 1838 opgerichte genootschap Natura Artis Magistra (Artis). De oostelijke vleugel, het oudste onderdeel, stamt uit 1866-1867 en is gerealiseerd op het perceel van het buiten ‘Ons genoegen’. Deze vleugel biedt (tot op de dag van vandaag) plaats aan de boekencollectie van Artis.
Foto’s die kort na de oplevering zijn gemaakt laten zien dat het gebouw aan weerszijden tegen oudere – en veel lagere – bebouwing is geplaatst, die kenmerkend is voor de verschijningsvorm van de Plantage tot circa 1860. Aan de oostzijde is deze bebouwing – de achttiende-eeuwse huizen Weltevreden en Welgelegen – nog aanwezig. De op de bel-etage gesitueerde bibliotheekzaal beslaat twee verdiepingen. Aan beide uiteinden van dit gebouwdeel zijn trappenhuizen geplaatst.
De westelijke vleugel, gerealiseerd in 1869-1870, is op identieke wijze vormgegeven – dus ook met twee trappenhuizen – en bevatte oorspronkelijk een museumzaal. Achter de trappenhuizen zijn, aan de zijde van Artis, op de eerste en tweede verdieping werkvertrekken en wachtkamers ondergebracht.
Het middendeel dat beide gebouwen verbindt en de gemeenschappelijke hoofdingang bevat, dateert uit 1872. Ook hierin is een museumzaal ondergebracht. Net als de bibliotheekzaal beslaan beide museumzalen twee verdiepingen. De vormgeving van het middendeel sluit naadloos aan op de twee oudere gebouwdelen.