Op het voormalige Dycore (Heembeton) terrein, van 14 hectare, in Hasselt heeft Salverda samen met Schagen de bouw van een grote bedrijfshal gerealiseerd. Op het voormalige tasveld, is een hal van 20.000 m2 met 8 laaddocks, voor huurder Scania, gebouwd. Om u een goed beeld te geven, dat betekent een hal ter grootte van ruim 4 voetbalvelden.
Het ontwerp is geheel in eigen beheer ontworpen en uitgewerkt door Salverda in samenspraak met de hoofdconstructeur Alferink-van Schieveen en Schagen infra. Hierdoor hebben we in een zeer kort tijdsbestek het plan van een initiatief kunnen uitwerken tot een bouwvergunningsaanvraag. Daarnaast hebben we meest optimale verhoudingen, overspanningen en detailleringen kunnen toepassen. Dit resulteert in een optimale prijs-kwaliteitverhouding en een gebouw dat toekomstbestendig is. Om meer ervaring te krijgen in het BIM ontwerpen is het gebouw digitaal in 3D ontworpen in Revit Architectuur.
In september zijn we gestart met het opschonen van het hele tasveld. Alle betonplaten zijn ter plaatse tot puin verwerkt en dit is weer als onderlaag verwerkt over het terrein. Voor de hal van Scania zijn 5.550 palen geheid. De hal is 13 m1 hoog. Bijzonderheid is dat er vakwerkspanten zijn toegepast van 2 m1 hoog en 30 m1 lang. In de hal kom je dan ook niet veel kolommen tegen. Voordeel hiervan is dat de hal vrij goed (vrij) indeelbaar is. De staalconstructie isvervolgens bekleed met stalen dakbeplating met PVC dakbedekking en geïsoleerde sandwich wandbeplating. In de hal is een betonvloer gerealiseerd met vloerverwarming, waarvan een gedeelte op een WKO installatie draait. De beton voor de hal is uiteraard geleverd door de eigen betoncentrale in Hasselt. Totaal ging het hierbij om maar liefst 5200 m3 beton. Daarnaast zit er bijna 500 ton wapening in de vloeren en de funderingen. De hal is voorzien van een sprinklerinstallatie aan het dak, met in het pand een grote sprinkler tank. In de hal is ook nog een kantoor met kantine en kleedruimtes voor het personeel gebouwd.
De firma Schagen heeft de infrastructuur verzorgd. Zij maakten alle DWA en VWA riolering in het terrein, het gaat hier toch al gauw om 2.400 m1 afvoeren. Alle DWA riolering van het oppervlakte water gaat richting haven, waar een grote uitstroom betonbak is gerealiseerd . Nadat het grondwerk klaar was, is er ruim 4.500 ton asfalt gedraaid.