De tunnel maakt deel uit van de tweede fase van de Hasselterweg (N331), de provinciale weg tussen Hasselt en Zwolle. De nieuwe Hasselterweg is aangelegd vanwege de ontwikkeling van de wijk Stadshagen. Met de komst van de nieuwe Hasselterweg wordt verkeer niet meer langs de Milligerplas geleid, dwars door de wijk, maar om de wijk heen hetgeen sluipverkeer voorkomt.
De tunnel is gesitueerd waar de wegen Stuurmansweg, Oude Wetering en Milligersteen elkaar kruisen, dit is knooppunt de Boxem. Langs de weg Oude Wetering loopt een wetering, genaamd de Oude Wetering. Door het verkeer met een tunnel onder de Oude Wetering door te leiden blijft het karakteristieke lint en knooppunt de Boxem gehandhaafd voor deze locatie. De tunnel heeft een lengte van ongeveer 550 meter en een breedte van ongeveer 11,5 meter. Het gesloten gedeelte is 165 meter lang en wordt aan beide zijden beëindigd met een fraai vormgegeven luifel. In de luifel staat de naam van de tunnel ‘Boxem’ en de jaartallen 2014, het jaar waarin de tunnel is opgeleverd, en 1364, het jaar waarin de polder Mastenbroek verkaveld is.
Het betreft een UAV-gc contract in ‘Engineering en Construct’ vorm. Dit wil zeggen dat Salverda verantwoordelijk was voor zowel de technische uitwerking als de realisatie van de tunnel met de daarbij behorende kwaliteitsborging (SE).