Nog even en de nieuwste tramlijn van Utrecht, de Uithoflijn, gaat open. Maar voordat het zover is, moet eerst spoorviaduct Leidseveertunnel verstevigd worden. In opdracht van ProRail maakt Salverda Bouw de tunnel toekomstbestendig.
Bij Salverda Bouw hebben we de opdracht gekregen om het tussensteunpunt te versterken. We doen dit door de stalen oplegconstructie te verbeteren, extra wapening toe te voegen en een laag spuitbeton aan te brengen.
Bij de uitvoering van onze werkzaamheden hebben we te maken met de BAM, die aan beide zijden van het tussensteunpunt een tramlijn aanlegt. Zowel de BAM als wij moesten ons werk op 1 juli opleveren, maar dat bleek niet mogelijk. We zouden elkaar in de weg lopen. Daarom hebben we een efficiënte werkvolgorde afgesproken waarbij we elkaar afwisselen. In de afgelopen periode legde de BAM de tramlijn aan de ene zijde aan, waarna wij de wand voor 1 juli konden verstevigen. De komende maanden gaan we met de andere zijde aan de slag, die we op 1 november opleveren.
We moeten ons bij dit project houden aan de regels voor het werken bij een spoorlijn. Dit betekent onder meer dat de BAM ’s nachts alle stroomvoorzieningen voor de tram aanlegt, zodat er geen gevaarlijke situaties ontstaan. Daarnaast hebben we voor onze eigen veiligheid tijdelijke drempels onder het viaduct geplaatst. Zo weten we zeker dat het verkeer zich houdt aan de maximaal toegestane snelheid van dertig kilometer per uur.